Dato: 19. marts 2024
Tidspunkt: Dørene åbner kl 19:30- Koncert start kl 20:00
Sted: Litteraturhaus, Nørrebro
–
Køb billetter her: The Rest is Silence – Carmina synger Shakespeare.
Kammerkoret Carminas koncertprogram The Rest is Silence er en undersøgelse af den inspiration, renæssancens super-star, Shakespeare, har givet et stort antal komponister, ikke mindst dem der skriver for kor.
Omkring dét pentagram af Hamlet-temaer: væren, drøm, kærlighed, død og stilhed, som komponist Morten Poulsen har valgt til sin cyklus Fem Hamlet Citater fra 2016, folder vi Shakespeares veloplagte, eksistentielle og ind imellem dæmoniske univers ud. Vi har udvalgt en håndfuld meget forskellige korkomponister fra det tyvende århundrede, der har ladet sig friste enten af de tunge værker som Hamlet og Macbeth eller af de lettere kærligheds-sonetter og ironiske linjer fra komedierne Som man behager og Hellingtrekongersaften.
Flere gange i koncertens løb hører vi den samme tekst men i helt forskellig musikalsk belysning. Nogle af tekstere blev sunget allerede den gang, de blev skrevet omkring år 1600 – det gælder for eksempel den glade hyldest til ung kærlighed It was a Lover and his Lass, fra komedien Som man behager, der er blevet sat i musik af bl.a. Thomas Morley, Shakespeares samtidige. Kærlighedens både erotiske og åndelige udtryk møder vi i Under the Greenwood Tree (Jeppesen), ørehængeren Shall I compare Thee to a Summer’s Day (Caplin og Lindberg) og The Bird of Dawning (Chillcott)
Hos den folkelige, britiske Vaughan Williams fra første del af 1900-tallet møder vi i Full Fathom Five de døde på havets bund. Williams slår følgeskab med andre britiske og amerikanske komponister fra det 20. århundrede, hvilket står i fin kontrast til bl.a. nutidige, finske Jaakko Mäntyjärvi, der har skrevet musik til teksten om den forsmåede elskers grav, som skal ligge, så ingen kan finde den i Come Away, Death.
Livets femstjerne fra drøm, kærlighed og eksistens til død og stilhed er ridset op!